“شب خیال انگیز” تالار پیوند / ارکستر سمفونیک میزبان نوازندگان نوجوان شد

به گزارش ایسنا، شامگاه گذشته (پنجم دی ماه) ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد شیخ در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

در این کنسرت چهار قطعه کلاسیک از هنرمندانی از جمله کلود دبوسی (آهنگساز فرانسوی)، ژوزف موریس راول (آهنگساز و نوازنده فرانسوی)، سرگئی پروکفیف (آهنگساز و پیانیست روس) و ایگور استراوینسکی (آهنگساز روس) ادا شد.

قطعه اول بخاطر پنجه و سازهای زهی، قطعه دوم دافنیس و کلوئه سوییت شماره دو، قطعه سومین رومئو و ژولیت سوییت شماره دو و قطعه چهارم سوییت پرنده آتشین بودند.

در امتداد گزارش روزنامه نگار ایسنا را از این کنسرت می خوانید:

در اجرای شامگاه (۵ دی)ارکستر سمفونیک، قطعاتی انجام شد که دارای فضای قرین به هم بودند. دو اثر شروع از “دروسی” و “راول” که هر دو فرانسوی هستند و گفته می شود “دبوسی” را یکی از به وجود آورندگان ریختگی دریافتگری یا همان امپرسیونیسم داخل موسیقی می دانند اما او نیز همانند راول از نپذیرفتن این امر ابا داشت. گفته می شود که فضای موسیقی دریافتگری پیاده شدن اشعار عاطفه و اتمسفر متمرکز است.

استفاده از «طعم جزیی» درون نغمه از انفراد های این موسیقی است که می نبوغ آن را از ضابطه ارکستراسیون، استفاده هارمونیک، بافت و… به دست آورد.

اکنون از مباحثه موسیقی اجرایی که بگذریم با لبریز شدن صندلی های سالن، نوازندگان به روی صحنه آمدند. درون بین تماشاچیان کودکان و نوجوانانی دیده می شدند.

قطعه مقدمه که برای پنجه و سازهای زهی وجود با فضای تقریبا دنج انجام شد و پس از آن طناز بیگی نوازنده ۱۷ ساله چنگ، برای دقایقی بوسیله نواختن چنگال پرداخت.

با فرجام یافتن قطعه نخست، قطعه دوم نیز با آوای خیال انگیز پنجه آغاز شد و به تعاقب آن ویولون ها به آرامی مقدمه به نواختن کردند. این فضا همچنان ادامه داشت و در ادامه صدای ویولون ها و فلوت ها با صراحت بیشتری شنیده می شد و به مرور آوای آنها جان بیشتری می گرفت. برای وقت ای تشویشی به جان ارکستر افتاد.

این تشویش در آمد و رفت حیات. با ظرافت روی سازهای کوبه ای کوبیده می شد. ارکستر باری دیگر ریتمی ملایم را که همچون یک رویا بود، از سر گرفت. رهبر بخاطر نفس ای فرمان داد و همه ارکستر متوقف شد و پس از مکثی مجدد آغاز بوسیله کار کردند. فضای موسیقی بوسیله اسلوب ای وجود که رسا صحنه ای تو پهلو یک نگاره طبیعی را تو موافق چشمان مجسم می کرد.

تنها صدای سازهای بادی و به رخ خفیف کشیده شدن آرشه های ویولون به گوش می رسید. پس از لحظاتی که روان اتفاقی از سر شیطنت رخ داده باشد، سازهای بادی نواخته شدند و ویولون ها نیز سرعت گرفتند. این محیط دنباله داشت سازهای زه و بادی ظهر سر هم سرعت می گرفتند و باز آرام می شدند. درون لحظات آخر ارکستر سرعتی بوسیله خود گرفت.

 ویولون ها با هماهنگی نواخته می شدند ارتفاع می گرفتند و فرود می آمدند. رهبر با کارمایه ارکستر را هدایت می کرد. حکم همچنان در اوج حیات. در پایان این جزء با اوج دریافت سازهای کوبه پایان یافت.

ارکستر سمفونیک محلی برای کشف استعدادهای کبیر

نوازندگان، پس از یک آنتراکت بوسیله روی چیز پهن بازگشتند.

روحانی گفت که امشب از استرالیا مهمان خارجی دارند و در ادامه بوسیله آنها خوشامدگویی کرد و سال تازه را تبریک گفت.

او دنباله قسط: سیاست این ارکستر، معرفی کردن استعدادهای جوان و نوجوان است. امشب تماشاگر اجرای طناز بیگی، یک نوازنده نوجوان ۱۷ ساله هارپ بودید. او هفته دیگر در سالن رودکی یک رسیتال دارد. نیز “مردیت موسسیان” نوازنده ۱۵ ساله نوجوان دیگری است که امشب می نوازد. سال گذشته نیز یک نوجوان ۱۰ ساله داشتیم که گیتار کلاسیک می انعام و از قائنات آمده بود. خوشحالم که چنین افرادی را به جامعه معرفی می کنیم . افرادی که امشب برای شما اجرا کردند جزو استعدادهای موسیقی هستند، من بوسیله تک مورد آنها افتخار می کنم و مچکرم که از ارکستر کنف می کنید.

او نیز درباره قطعه “رومئو و ژولیت” که برای باله تالیف شده است توضیح عدالت و گفت که امشب قسمتی از آن را اجرا می کنند.

پس از صحبت های رهبر، سازهای بادی و سپس ویولن ها بوسیله آرامی نواخته شدند. دوباره سازهای بادی و دوباره ویولن. شیپورها لحظه به نفس به ندا تو می آمدند. این روند دنباله داشت. چنگ ها به آرامی نواخته می شدند. نوایی موزون به گوش می رسید. ملودی مدلل حیات و اعاده می شد. می شد تو ذهن حرکات موزون بالرین ها را فرض کرد.

قطعه اختتام با بوسیله حرکت درآمدن سرانگشتان نوازندگان ویولن سل بر روی سازهایشان آغاز شد. نوازندگان ویولن سل به ممارست به صورت کوتاه آرشه های خود را روی سازهایشان لول می دادند و برای لحظاتی صدای سازهای بادی بوسیله شنوایی می رسید.

پس از آن ویولن ها همچنین به آرامی فاتحه بوسیله فقره کردند. ریتم آرامی درون روانی حیات. ارکستر سرعتی به خود محزون و ویولون ها به سرعت و به صورت پیوسته نواخته می شوند. بوسیله دستور رهبر ارکستر همه متوقف شدند و عزب صدای سازهای بادی، چنگ و گاهی به آرامی ویولون شنیده می شد. آوای ویولن ها با هم ترکیب شده و صدای دلنشین آنها به گوش می رسید.

این قضیه ادامه داشت؛ گاهی چنگ، گاهی کلارینت گاهی ویولن با آوایی حلیم.

سازها نواخته می شدند. تالار در سکوت فرو رفته بود. بوسیله ناگاه کنار روی طبل ها کوبیده شد و سازهای بادی نواخته شدند. موجی به ارکستر افتاد و کار بالا گرفت. سازهای بادی، ویولون ها و سازهای کوبه ای پشت سر حزن نواخته می شدند و گویی در پاسخ به یک دیگر بوسیله صدا تو می آمدند.

طبل ها، ویولن ها و سازهای بادی بوسیله سرعت نواخته می شوند. اوج حیات و اوج حیات و رفعت. به ناگاه گویی که آب بر روی آتش بریزند ارکستر آرام شد. این جنین صدای پنجه و سازهای بادی بود. ویولون ها نیز بوسیله حکم افزودن شدند. ارکستر ساکت و ساکت تر شد و عزب صدای ویولن ها بوسیله گوش می رسید. گاهی در این بین می شد صدای سازهای بادی را نیز شنید. به یک باره چنگ به نوا درون آمد و ویولون های بیشتری نواخته شدند. سازهای بیشتری افزایش شد و ارکستری با غلبه بیشتری کار خویشتن را ادامه رحم. ریتم پایین و بالا می رفت. درون این حین گویی ملودی هر کود پله ای بالاتر می رفت تا اینکه به یک سطح رسید. صدای طبل اندازه شد و ارکستر مکرر بوسیله کار خود امتداد می داد.

در سرانجام ارکستر با نواخته شدن پی در پی ویولون ها و بلند شدن صدای سازهای کوبه ای، به حکم خویشتن پایان انصاف.

پس از قطعه پایانی و تشویق حضار قطعه ای را که پیشتر اجرا کرده بودند، بار دیگر جبران کردند.

یکی از شاهد ها پس از پایان اجرا بیان کرد که واقعا از اجرا لذت دستگیر و از دیدن آن هیجان خورده شده است.

چند قامت دیگر همچنین تقریر کردند که از ادا لذت محبوس اند.

تماشایی دیگری همچنین دربارهی کیفیت انجام اظهار کرد که کیفیت اجرا خوب بوده ولی گاهی فداکار از اطرافیان درون حین ارتکاب صحبت می کردند که این آزار دهنده بوده است.

انتهای پیام